Sovrummet

© Ikea, ellos, zarahome
 
Nu har jag påbörjat min egen renovering, jag har skaffat mig en breddare och nyare säng eller än så länge så är jag endast ägare av madrasserna men jag har i alla fall börjat byta ut mitt bohag så att det passar min stil och lägenhet bättre. Redan nu så tycker jag att det är tur att jag gör detta i flera steg, bara den del som ska komma att bli sovrumsdelen och som även är den första steget som jag gör i år lär bli kostsamt. Fast det efter att jag måste skaffa nya sänglinnen till en större säng, sängram mm, får se om det blir någon soffa införskaffad under nästa år eller om jag väntar till 2025? Både ekonomiskt, tidmässigt och praktiskt. Tänk om jag inte hittar någon soffa under nästa år eller hittar någon som jag skulle kunna tänka mig att köpa eller varför inte hinner med att få leverad innan årets slut med tanke på att jag kanske har flyttat till mitt tillfälliga adress under renoveringstiden? Men det känns som många val som ska göras, både rörande sängen men sen också soffan. Men jag vill att färgerna harmoniserar men ändå att allt inte är vit, det lutar åt att det blir bruna, beige och gräddvita inslag med olika toner av blått, i olika texturer mitt hem börjar få en röd tråd. Dock skulle jag vilja ha en lite större planta på golvet, men vet inte om man kan få allt eller om den får plats/trivs? Sen gäller det nog även att hitta en hel del instressanta lampor som både ger ett intressant ljus när de använts men som också kan agera som skulpturer när den är släckt.
 
Det känns som sovrummet kommit igång och att jag är nöjd så här långt med grunden och har även börjat hitta ett par preloved lampor till att agera mer karaktär till rummet och hoppas dem har känslan som jag är ute efter. Vet inte om man någonsin blir helt klar, men har nu bestämt mig för att enbart hålla mig till olika nyanser av blått, fick bara tag i helt fel grön som var för varm så det gick inte alls ihop visuellt. Och om några veckor så ska jag ansöka om ett nytt nationellt id och då ska jag ta och passa på att provsitta ett par soffor också hade jag tänkt. Kanske kan dem vara tilltänka kandidater till vardagsrumsdelen? Får se om jag lyckas få till hela rummet i år eller om det bara blir halvvägs? Men jag har i alla fall tröttnat på högglansiga möbler och bytter mot mer trä, metal, olika texturer mm. Men jag måste införskaffa fler lampor än nu, det känns inte riktigt som det skulle kunna göra om jag skulle ha fler lampor, rummet är ju 20m² och då räcker inte 5 lampor då merparten är runt fönstret. Man ser hur få lampor det är under den mörka årstiden och med både nyköpta men även om jag lyckas hitta några second hand så kanske jag slipper den känslan i höst? Sen har jag även köpt ett par plantor som tanken är att de inte ska stå i direkt solljus, det sorterna blev väldigt rangliga av det men jag har även planterat en ampellilja och doktor westerlunds hälsoblomma som är en pelagon. För även här så skulle jag vilja få in fler blommor men utan att köpa allt nytt och då duger det med plantor som man förut inte haft. Hoppas bara att de inte kommer trivas för bra och känslan går från lugnt och fridfullt till full djungel.